Situat pe malul drept al râului Târnava Mică, la confluenţa unor drumuri comerciale, oraşul “Diciosânmartin” (Târnăveni) este menţionat pentru prima dată în 1278 sub denumirea de “Tychuem sent Martin”. De-a lungul secolelor, localitatea a evoluat foarte lent, atât ca număr de populaţie cât şi ca importanţă economică. În a doua jumătate a secolului al XIX-lea, importanţa localităţii a crescut. În 1850 a devenit sediul cercului Blaj, în 1861 al comitatului Cetăţii de Baltă, iar din 1879 al comitatului Târnava Mică. Odată cu dezvoltarea economică a localităţii, fiind şi centru administrativ, s-a impus şi necesitatea creerii unei şcoli superioare, mai cu seamă ţinând cont de faptul că în tot comitatul Târnavei nu au existat decât şcoli primare. Deoarece comitatul Târnavei avea condiţii excelente pentru pomicultură, cultivarea viţei de vie şi de gospodărirea vinului era necesară creearea unei şcoli de stat, care să asigure elevilor o pregătire specifică zonei. În 1870, Consiliul şcolar al comitatului a propus înfiinţarea şcolii de băieţi. S-a propus ca aceasta să fie compusă din 2 trepte organic legate între ele: o şcoală primară de 6 clase și o şcoală superioară de curs privind pomicultura, viticultura şi de vinificarea. S-a prevăzut ca noua şcoală să fie organizată sub conducerea unui singur director la cele 2 secţii, cu 3 învăţători la şcoala primară de 6 ani şi 4 învăţători, respectiv 2 învăţători corepetitori la şcoala economică. În ziua de 13 ianuarie 1873, în faţa unei audienţe numeroase şi în prezenta Inspectorului Şcolar Regal a fost deschisă noua şcoală de stat cu 2 învăţători şi 91 de băieţi de vârstă şcolară, aceasta devenind în timp Gimnaziul de stat “Traian” din municpiul Târnăveni. Şcoala a asigurat o pregătire variată elevilor. S-au predat următoarele obiecte de învăţământ: ştiinţele naturii, chimie, aritmetică, geometrie, contabilitate, istorie, geografie, limba maghiară, caligrafie, agricultură, desen, muzică, gramatică şi gospodărie. Analizând datele statistice, observăm că între 1872-1882, această şcoală a pregătit în total 1261 de elevi. Cu toate că a obţinut rezultate bune, din lipsă de elevi această şcoală şi-a închis porţile. Începând cu anul 1888 s-a cerut reînfiinţarea şcolii de băieţi. Cererea a fost respinsă de Ministrul Instrucţiei Publice. În schimb s-a aprobat înfiinţarea unei şcoli civile de fete, de 4 clase. Aceasta a fost deschisă la 10 septembrie 1888 cu un efectiv de 12 elevi în clasa I şi 4 clase de a II-a. În acelaşi timp, în şcolile primare învăţau 103 băieţi şi 61 de fete. În anul 1897 s-a deschis şi o şcoală civilă de băieţi cu 25 de elevi. În perioada 1890-1900 localitatea a prosperat, luând aspectul unui orăşel. Mai târziu, la 1 mai 1912, este ridicat la rangul de oraş. În anul 1919, cele două şcoli au fost preluate de la statul maghiar ca o singură şcoală civilă mixtă, condusă până în anul 1923 de directorul Gheorghe Oprescu şi Trifan Puşcariu. În 1923 şcoala civilă mixtă s-a divizat în şcoala civilă de fete şi şcoala civilă de băieţi, ca unităţi şcolare distincte cu conduceri separate. În anul 1925, cele două şcoli s-au transformat în gimnazii : Gimnaziul de fete « Oltea Doamna » şi Gimnaziul de băieţi « Andrei Bărseanu ». De la 1 ianuarie 1931, cele două gimnazii s-au contopit într-o singură unitate şcolară : Gimnaziul Mixt « Andrei Bărseanu » cu 4 clase şi un total de 95 de elevi, având ca director pe inimosul profesor de istorie Ion Vulcuţiu, prin grija căruia s-a creat o bibliotecă pentru profesori şi una pentru elevi şi s-au organizat unele cercuri culturale ale elevilor. Transformarea gimnaziului mixt în liceu a fost determinată de dezvoltarea economică socială a oraşului. În primul an al existenţei sale, liceul a funcţionat în continuarea gimnaziului şi a primit denumirea de Liceul « Alexandru Sahia ». Liceul a dat primii absolvenţi de 25 de elevi ai cursului complet cu 11 clase, în anul şcolar 1948-1949. În anii de după reforma învăţământului din 1948, şi în şcoala noastră s-a trecut treptat la înfăptuirea învăţământului obligatoriu de 7 ani. Astfel, în anul şcolar 1948-49 au fost înfiinţate pe lângă Liceul Teoretic Mixt, 4 clase de ciclul primar cu 4 învăţători.

Datorită nevoii acute de pregătire a unor cadre cu studii superioare, în perioada anilor şcolari 1953-54 – 1957-58, învăţământul mediu de cultură generală a cunoscut o scurtare a duratei de şcolarizare. Astfel, în această perioadă, durata liceului a fost redusă de la 11 la 10 clase. În scurt timp însă s-a dovedit că reducerea învăţământului de la 12 la 11 ani şi apoi la 10 ani a fost o greşeală. Ca urmare, din iulie 1956 s-a prelungit durata şcolii de cultură generală, din nou la 11 ani. Pentru a veni în sprijinul cetăţenilor de naţionalitate maghiară din oraş, începând cu anul şcolar 1953-54 s-a creat şi o secţie cu limba de predare maghiară. În anul 1959, Liceul « Alexandru Sahia » a fost unificat cu şcoala maghiară, devenind o unitate şcolară puternică cu predare în două limbi – română şi maghiară , însă clădirile existente au devenit neîncăpătoare. Ca urmare s-a construit o nouă şcoală (actualul Liceu Teoretic) în şcoala noastră rămânând clasele I-VII. Scoala generală a funcţionat în această structură doar 2 ani, după care, începând cu anul şcolar 1961-62 se reînfiinţează liceul sub denumirea de Şcoala Medie nr. 2. În acelaşi an, baza materială a liceului a sporit prin darea în folosinţă a unui nou corp de clădire, compus din 8 săli de clasă, ateliere, laboratoare şi alte dotări. În această formă a funcţionat cu secţie reală şi umană până în anul 1977, când învăţământului i se asigură o nouă structură organizatorică. Transformată în şcoală generală de 10 ani, începând cu anul şcolar 1977-78, instituţia continuă să joace un rol în înfăptuirea sarcinilor ce-i revin. Ea funcţionează, în continuare cu clasele I-X prinzând 1510 elevi, din care 637 la clasele I – IV, 758 la clasele V – VIII, 114 elevi în treapta I de liceu. Pe lângă şcoală funcţionează un club sportiv şcolar cu 375 elevi. În această unitate îşi desfăşoară activitatea 63 de cadre didactice, baza materială – didactică a şcolii se compune din 25 săli de clasă, 8 din acestea fiind specializate, 4 laboratoare fizică-biologie şi 2 de chimie, 1 atelier de instruire practică, 2 săli de gimnastică, săli pentru cercuri tehnico-aplicative, o bibliotecă şcolară cu peste 22.000 volume şi un bogat material didactic. Începând cu anul 1992, Şcoala Generală cu 10 clase nr. 4 îşi schimbă denumirea în Gimnaziul de Stat “Traian”, nume ce îl poartă şi astăzi. Ulterior, s-a revenit la sistemul de învăţământ de 8 clase, astfel actualmente şcoala funcţionează cu 45 de clase, din care 33 cu limba de predare română, 12 cu limba de predare maghiară, iar în clasele II – IV, 13 elevi învaţă în limba germană. Şcoala a fost dotată cu aparatură electronică modernă, cu calculatoare, astfel realizându-se o reţea electronică, s-a introdus internetul şi a luat fiinţă un nou cabinet, cel de informatică, ce deserveşte iniţierea elevilor în mânuirea calculatorului, informatica fiind astfel o nouă disciplină opţională în programul de educaţie. Au luat fiinţă un cabinet de limbi străine, un cabinet psihologic şi unul de logopedie. Totodată şcoala deţine un cabinet medical şi unul stomatologic cu aparatură performantă. Unitatea noastră se mândreşte cu specificul şi structura proprie, ce dă personalitate şcolii, în sensul că, în gimnaziul nostru, pe lângă cele trei secţii (română, maghiară şi germană) funcţionează clasele sportive cu specialităţile fotbal, atletism, volei, şi clase speciale cu predarea în regim intensiv a limbii engleze şi a informaticii. S-au reînnoit materialele intuitive, s-a dotat biblioteca cu volume noi de cărţi, ajungându-se , astfel, în anul 2005 la 25132 de volume de care beneficiază atât elevii cât şi profesorii. Astăzi școala asigură un climat de învăţare favorabil, implicându-se permanent în evoluţia fiecărui elev. Şcoala dispune de sisteme de supraveghere video, astfel încât fiecare copil se află în siguranţă în timpul programului şcolar, dar şi în pauze. De asemenea şcoala deţine două săli de sport dotate modern şi cadre didactice cu experienţă, care asigură elevilor o pregătire profesională de excepţie şi totodată o dezvoltare armonioasă, precum şi o bibliotecă cu peste 30.000 de volume de cărţi. Pentru iniţierea elevilor în tainele informaticii şcoala dispune de un laborator de informatică, iar pentru a pătrunde tainele ştiinţelor, elevii beneficiază de dotările moderne ale laboratoarelor de fizică şi biologie. Adresă de corespondență a acestei instituții școlare este: Strada Republicii, nr. 92.

http://epaminonda-epaminonda.blogspot.ro/2015/04/buk-polonia.html

         

 

Trebuie să fii membru al Cronopedia ​​pentru a adăuga comentarii!

Înscrieți-vă Cronopedia

Voturi 0
Trimiteți-mi un e-mail când oamenii răspund –

Răspunsuri

Acest răspuns a fost șters.

Topics by Tags

Monthly Archives

-->